A SAKK ARANYSZABÁLYAI II. RÉSZ vissza az első részhez kattints:/gindex.php?pg=36703363
41; Legegyszerűbb kényszerítő lépés a sakk!
42; Az ellenfél erős királyszárnyi támadása esetén királyunkat csak akkor mozdítsuk meg ha a támadás iránya már egyértelmű.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Mihail_Ivanovics_Csigorin
43; Csigorin-Petroszjan támadási módszer: A vezérszárnyi gyalokog visszatartásával
nem adni az ellenfélnek támadási felületet.Közben a királyszárnyon támadni
teljes erővel.( Csak ha az ellenfél már sáncolt)
44; Az olyan mező ,amelyet az ellenfél állásában elfoglaltunk,
az az tartósan megszállva vagy tűz alatt tartunk számunkra erős pont
azellenfél számára gyenge pont. Az ellenfél gyenge pontján általában
olyanmezőt értünk amelyet saját gyalogunk,vagy gyalogjaink ellenőriznek
azaz támadnak,és amelyet az ellenfél nem tud könnyen megtámadni
és ezért nehezen vagy egyáltalán nem semlegesítheti.
Abszolút értelemben ez olyan pont ahol a királyunkat is elhelyezhetnénk
és azzal tartósan megszállva tarthatnánk az adottpontot.
45; Ha az ellenfél állásában gyengeségek vannak,akkor poziciós előnyünket az alábbiak szerint használhatjuk ki:
1 a gyengeségeket rögzítsük
2 a gyengeségeket szálljuk meg
3 támadási célpont kialakítása a gyengeségek környékén
46; "Egy tiszt behatolása az ellenfél állásába csak akkor ér valamit ha a többi figura
támogatni tudja ( Aljechin)
47; A középjátékban és általában a tervalkotásnál tartsuk szemelőtt a több lehetőséget
http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Kotov
48; "Néha teljesen le kell mondanunk a bonyolult változatok számításáról,hogy elkerüljük az időzavart és a felesleges kockázatot." ( Kotov)
49; "Ha mindenkor teljesítjük az állással szembeni kötelességünket,és következetesen az állás szellemének megfelelő lépéseket teszünk
akkor nehéz helyzetbe kerülve is kilátásunk lehet a veszély elhárítására."
( Lasker)
50; A figuráink lépéseivel pontokat szerzünk meg,ellenőrzünk pontokat és
pontokat gyengítünk meg ,adunk át az ellenfélnek és pontokat veszünk
illetve vehetünk el saját figuráink elől is .Lépéseinknél erre kell tekintettel
lennünk.
A v é g j á t é k
1; Végjáték vezérelv: NE SIESSÜNK!"
2; Végjátékban amint lehetőségünk van rá azonnal vigyük a királyunkat
a tábla közepére.
3; Ha szabadulni akarunk királyunkkal a huszár sakkadásaitól ,akkor célszerű
az átlón úgy elhelyezni,hogy a huszár és a királyunk között egy mező legyen . Így csak a harmadik lépésben kaphatunk sakkot pl: Hc3 -K e5
4; Gyaloghátrány esetén a végjátékban a Futó megtartására törekedjünk.
5; A Futó alkalmasabb az előre nyomuló ellenséges gyalogok feltartóztatására
a bástyánál.
6; Különböző színű Futók esetén a gyalogtöblet érvényesítése ritkán lehetséges.
7; Futóvégjátékban ügyelni kell arra,hogy az ellenfél nehogy olyan mezőkön
rögzítse a gyalogjainkat amilyen mezőkön mozgó Futója van.
8; A Huszárvégjátékot általában úgy kell értékelni mint a gyalogvégjátékot.
9, Egyoldalon elhelyezkedő gyalogok esetén a Huszár erősebb mint a Futó
A Huszár bármelyik mezőt el tudja érni ,míg a Futó gyorsasága és távolra
ható képessége nem bontakozhat ki.Kétoldalasan elhelyezkedő vagy szórt
gyalogok esetén a Futó általában erősebb a Huszárnál.
10; Bástya és Huszár csak kivételes esetben nyer a Bástya ellen.
11; A Bástyának a szabadgyalogok mögött van a helye,akár saját,akár ellenséges szabadgyalogról van szó.
12; A gyalogvégjátéknál az állás megítélés szempontjai:
1 A gyalogok helyzete
2 A támadókirály helyzete
3 A védekező fél királyának helyzete
SAKK--MATT!
1 Három könnyűtiszttel is csak a király támogatásával lehet az egyedül álló Királyt megmattolni.
Végül a sakkművészet legnagyobb magyar mesterének szavai:
" Aki nem azzal ül le a sakkhoz,hogy győzni akar és győznie KELL! Hanem csupán abban reménykedik ,hogy esetleg
ellenfele elnézése segíti majd egy váratlan szerencse-ponthoz,és aki ellenfelét erősebbnek tartja,az sikert nem érhet el.
A gyáva sakkozónak nem élvezet a versenysakkozás ,hanem kínos ,gyötrelmes lelki feszültség.
Aki nem akar győzni ne kezdjen háborút,ez az igazság a sakkban is érvényes!"
|